НОЩЕМ С БЕЛИТЕ ПЛАТНА
Най-неочаквани предмети се превръщат в мои музи,наподобявайки красиви човешки фигури
Симеон Кръстев е международно признат български художник,от чиято стимулираща компания не биха се лишили нашите актьори например,които се респектират от неговите плакати.Нито издателите,чиито книги не биха така вълнуващо оживявали без неговите илюстрации.Нито редакторите,чиито списания канят успешно на флирт читателя, благодарение на неговия дизайн.Нито галеристите,които не биха преодолявали творческите си предстартови трески без неговия стил на комфорт в общуването.
Предимно в България ли толкова елегантно съумяваш да общуваш с всички различни творчески среди?
Обичам хората на духовния свят и творците във всички страни, където съм имал прояви, и винаги общувам с тях с голяма лекота .Този свят за мен е бил еднакво привлекателен и в Мексико,и в Япония,и в Полша, и във Финландия…
Тази лекота навярно идва с утвърждаването,а дали и като много млад си успявал да създаваш такъв уют в обществото около себе?
Когато завърших Художествената Академия Лодз в Полша и се върнах у нас,моите предишни състуденти тук вече се бяха утвърдили и много силно се амбицирах да ги догоня веднага.Те редовно се събираха на една маса в Руския клуб ,но едва когато спечелих първия конкурс за плакат ми казаха -" вече имаш право да сядаш на нашата маса".От тогава още до днешните ни срещи в кафенето на Съюза на художниците,винаги ни е било много комфортно да бъдем заедно в едно общество
Твоя стил на работа е отличителен с много динамична креативност когато трябва да създадеш сюжетната идея на един плакат? Това бързо темпо гарантира ли точността на избора на идеята без да си степенувал многобройни варианти за нея.
Плакатът е най-стегнатата интелигентна форма на изказ на житейска философия.Той се ражда бързо и точно когато имаш много богат набор от натрупани впечатления за света.
Един от много ранните ти плакати предизвиква голям възторг в ценителите на това изкуство - той тогава е направен по специално задание - да стимулира пълното прибиране на реколтата на полето - и ти си нарисувал скелет на мишка.Такъв ли остроумен творчески почерк е по-въздействащ за аудиторията?
Всяко творческо предизвикателство е интригуващо и за автора и за публиката.Илюстрирал съм над 200 книги на почти всички големи издателства и е невъзможно да не се изполват различни творчески подходи.Всички те са еднакво силни и въздействащи,щом не са самоцелни,а са тематично определени и оригинални.
В момента правиш графичния дизайн на много списания,рализираш редовни изложби на живописни платна,създаваш визията на монети и марки…Еднаква ли е за теб насладата от работата върху тези различни по характер проекти?
Напълно еднакво силно е удоволствието от работата,но то за мен е неразделно и от удовлетворението от оценката за нея.Стимулира ме това,че мои работи се поставят в най-престижното издание за плакати например - швейцарския годишник "Графис постер". Въодушевява ме и контактът ми предимно с високо интелигетнтни и талантливи личности.
Кои са тези личности?
Не бих могъл да изброявам сегашните си приятели защото са твърде много,но бих искал да посоча поне три имена,които с мащабността на своя талант са ми дали много силен старт в реализацията ми - това са Тереза Пончовска,моята преподавателка в Академията в Полша,Асен Старейшински и Людмил Чехларов,изключителните български таланти.
Уверен ли си в бъдещото силно присъствие на българските художници в европейски и световен мащаб?
Преди много години на гости ми беше един западен художник,който не скри завистта си за това, че много сигурно живеем и творим,а при тях всичко беше въпрос на индивидуално творческо оцеляване и утвърждаване.Само че днес ние тепърва трябва да се учим на това,което те от десетилетия са свикнали да правят.Все пак вярвам,че посредсдтвения интелект няма да диктува бита на художника и талантът ни ще докаже българската гениалност.
Притежаваш Сертификат за завоюван висок престиж и обществено признание и за принос в развитието на българската култура - какво място заемат отличията в същността на твоя делник?
Разбира се, че окриляват моя ден,но аз по-скоро нямам делник - мои са нощите.Тогава съм осезаемо жив,тогава рисувам,тогава слушам в ателието си блус,соул, джаз… И страстно обичам да бъда нощем с белите платна.